Skip to content

Masterclass fotografie

In het voorjaar reisde ik weer af naar zuid Frankrijk. Ditmaal voor een masterclass fotografie. Er is namelijk altijd ruimte voor verbetering en ik vind het belangrijk om aandacht aan te besteden aan mijn ontwikkeling. Daarnaast vind ik het ook heel leuk om nieuwe dingen te leren.

Masterclass

Tijdens de masterclass mocht ik zelf bepalen waar ik mij op wilde richten. Tijdens deze week legde ik mijn focus volledig op redactionele fotografie, omdat ik hier veel mee te maken krijg. Met name het portretteren van mensen onder moeilijke lichtomstandigheden en op vervelende plaatsen wilde ik graag verbeteren. Het is namelijk niet gemakkelijk om mooie portretten te schieten in inspiratieloze kantoorgebouwen met akelige verlichting.

Fuji

Ik heb ervoor gekozen om tijdens de gehele masterclass de Fuji X-T1 te gebruiken. Mijn Canon was wel mee, maar deze heb ik met geen vinger aangeraakt. De Fuji X-T1 is een compacte systeemcamera met veel meer mogelijkheden dan Canon. Meer controle over de hooglichten, zwarten, contrast, verzadiging en het histogram. De kleuren van Canon zijn hard. Met Fuji kun je kiezen of je harde beelden wil schieten of juist hele zachte. Dat geeft je veel meer creatieve vrijheid en maakt je minder afhankelijk van nabewerking. En niet geheel onbelangrijk: de Fuji X-T1 weegt nog niet de helft van een Canon spiegelreflex camera!

Ik was enigszins sceptisch over de Fuji. De camera is moeilijk in gebruik. Kan ik daaraan wennen? En is de kwaliteit wel voldoende voor het werk wat ik doe? Na de masterclass weet ik het zeker: de kwaliteit is méér dan voldoende! Bovendien kan ik nu lezen en schrijven met Fuji. Ik wil nog geen afstand doen van mijn dierbare Canon, puur omdat ik erg gehecht ben aan die camera. Ik ben wel heel blij dat ik nu de mogelijkheid heb om per opdracht de camera te kiezen die er het beste bij past.

Portretten buiten

Niet alleen in kantoren is het licht belabberd. Ook buiten is het licht niet altijd naar wens. Daarom heb ik tijdens de masterclass buiten portretten geschoten. Het flitslicht zo subtiel dat het niet opvalt maar wel de controle geeft waarmee je een mooi portret kunt maken.

Stillevens flitsen in de studio

In de studio heb je de ultieme controle over het licht. Dat maakt studiofotografie een stuk makkelijker dan fotograferen op welke andere plek dan ook. In de studio zijn er echter weer andere uitdagingen te vinden. Zo is er de plaatsing van het licht, waarmee je een prachtige sfeer kunt creëren of waarmee je je plaatje om zeep kunt helpen.

In de tuin achter de studio vond ik een grote pot met een veldboeket. Een prachtig onderwerp voor een stilleven dat doet denken aan een schilderij uit de 17e eeuw. Het was best ingewikkeld om het licht goed te krijgen, maar ik denk dat ik er uiteindelijk aardig bij in de buurt ben gekomen.

Al met al was het een bijzonder leerzame week. Alles waar ik mee heb geoefend heb ik na deze masterclass volop in kunnen zetten in mijn werk.

Zo’n masterclass is overigens behoorlijk pittig. Je leert ontzettend veel en je maakt in een week een grote ontwikkeling door. Dat is natuurlijk super fijn, maar het kost ook een hoop energie. Ben je van plan om een masterclass fotografie te gaan doen, dan is het verstandig om er een week vakantie achteraan te plakken. Dan kun je lekker bijkomen van alles wat je hebt geleerd. Bijna elke keer als ik voor een cursus afreis naar Frankrijk, laat ik me daarna een weekje in de watten leggen bij Le Moulin Bas. Een kleine en charmante Bed & Breakfast in de Dordogne die gerund wordt door super lief Nederlands echtpaar. Na een week bij Jan en Frieda kan ik er weer volop tegenaan!

BewarenBewaren

Back To Top