Skip to content

6 tips voor concertfotografie

De afgelopen maand heb ik de fotografie mogen verzorgen bij vier concerten van MainStreet. Als ‘newbie’ is dat best pittig. Ik ben namelijk vooral gespecialiseerd in (zakelijke) portretfotografie, trouwreportages en bedrijfsreportages, dus het was enorm leerzaam. Wat ik heb geleerd wil ik graag met je delen:

Tips en bevindingen
Oefening baart kunst. En goede camera instellingen. Hieronder volgen een aantal zaken om rekening mee te houden bij het fotograferen van concerten.

  • Wil je ruzie met de band? Gebruik een flitser. Anders niet doen! Lijkt me logisch. Het gaat immers om de band en niet om de fotograaf. Als fotograaf dien je vooral te zorgen dat je niemand hindert. Hoe vang je het gemis van een flitser op? Kies voor een zeer lichtsterke lens en een hoge iso.
  • Meestal kan je niet dichtbij komen. Dan is een 70-200 mm objectief, al dan niet met extender, essentieel. Sta je vooraan bij het podium, dan heb je daar niet zo veel meer aan en kan je beter kiezen voor een groothoek objectief.
  • Gebruik altijd de spotmeting voor je lichtmeting. Deze lichtmeting is ideaal bij moeilijke, contrastrijke lichtomstandigheden.
  • Die jongens van MainStreet zijn erg bewegelijk. Ze vliegen alle kanten op. Hoe voorkom je dan onscherpe foto’s? Gebruik tracking of continue focus. Kies op een Canon voor AI Focus of AI Servo. Deze twee instellingen zijn beide prima geschikt voor het fotograferen van bewegelijke onderwerpen.
  • Sluitertijd prioriteit (Tv bij Canon) modus kan een goede hulp zijn. In deze stand stel je een voorkeur in voor de sluitertijd. Voor snel bewegende onderwerpen (of het nu racewagens zijn of de jongens van MainStreet) heb je een snelle sluitertijd nodig om een scherpe foto te krijgen. In dit geval: hoe sneller hoe beter. Zet je de sluitertijd vast, dan heb je daar in ieder geval geen omkijken meer naar. Alles gaat bij een concert zo razend snel dat je geen tijd hebt om lang bezig te zijn met de instellingen van je camera. Hoe meer je de camera zelf het werk kan laten doen, hoe beter.
  • Ik heb het verschil mogen ervaren tussen de 6d en de 5d mark 3. Het komt erop neer dat een 6d voor concertfotografie compleet ongeschikt is. De 6d kan de sterk wisselende belichting en de hoge iso amper aan en is veel te traag, terwijl de 5d mark 3 met het grootste gemak kraakheldere plaatjes produceert.

MainTour 2014, 013 Tilburg
Dit was alweer laatste show uit de tour. Jammer. Ik heb de smaak te pakken gekregen en begin het eindelijk een beetje in mijn vingers te krijgen.

De kleine zaal, waar MainStreet ooit begon met optreden, vormde nu de locatie voor de Meet & Greet. Ik werd met veel enthousiasme geholpen door de medewerkers van 013. Een bank werd binnengesleept en de belichting werd zo mooi mogelijk ingesteld. Er waren zo veel lampen gebruikt, dat ik met gemak mijn flitser uit kon laten. Dat heb ik niet gedaan, om schaduwen in de gezichten wat te compenseren. Die waren er namelijk, ondanks alle inspanningen van de lichttechnicus. Oorzaak: tijdgebrek. Onontkomelijk.

De Meet & Greet foto’s en de foto’s van het concert van MainStreet zijn te zien op Facebook.

MainTour2014-Tilburg

 

 

 

 

Back To Top